EN|RU|UK
 Політика України
  14553  44

 ІННА БІЛЕНКО: "ЖОДЕН МИТНИК НА КОРДОНІ НЕ ХОЧЕ ОФОРМЛЮВАТИ ЛЕГАЛЬНИЙ ВАНТАЖ"

ІННА БІЛЕНКО: "ЖОДЕН МИТНИК НА КОРДОНІ НЕ ХОЧЕ ОФОРМЛЮВАТИ ЛЕГАЛЬНИЙ ВАНТАЖ"

Голова ГО "Митний Контроль" Інна Біленко розповіла, хто і для чого відкриває в Україні сотні внутрішніх митних терміналів, чому вони є розсадниками корупції, та як здолали цю пухлину у Європі.

Інна Біленко - голова громадської організації "Митний контроль". Здобула освіту менеджера-економіста в Українському державному хіміко-технологічному університеті у Дніпропетровську. Має понад 10 років досвіду у компаніях, що пов'язані з митними справами, зокрема у компаніях "Сакал-Металл Україна", "Бізнес трейдинг" та ТОВ "ЭрДом". Займається просуванням реформ на українській митниці.

Ми постійно чуємо про боротьбу з корупцією на митниці. Час від часу вибухають контрабандні скандали, летять якісь голови й історії забуваються. Чи покращується після цих "розгонів" робота митниці?

Ну звичайно не покращується (сміється). Це більше точкові, показушні заходи. І, щоб ви розуміли: контрабанда - це крапля в морі потоків вантажів через кордон, від сили - 5%. Є ще з 10% "сірих" вантажів. А решта усе, основна маса - це легальний товар. І от тут якраз найбільша корупція, масова. Саме в цьому легальному секторі викручуються руки чесним підприємцям, і на них заробляються найбільші нелегальні доходи.

Яким чином, якщо це абсолютно білий товар?


Можна сказати легко та елегантно. Дивіться. Є митний вантажний перехід на кордоні, там сидять митники, і вони сидять з однією метою - пропускати контрабанду або "сірий" вантаж. У них нема ні бажання, ні знань оформлювати легальні вантажі. Люди працюють там по 20 років, але якщо йому дати оформити документ - він не зможе цього зробити. Він вміє лише брати хабар. За що вони беруть хабарі? За те, що вони не будуть відкривати машину і дивитися, що в ній. Є три варіанти: перший, найбільш "чорний" - машина за документами порожня, а вона насправді завантажена невідомо чим, другий, "сірий" - за документами на 50% правда, але на 50% там щось інше, і третій варіант - легальний вантаж. Цей останній варіант митника на кордоні не цікавить. Таку машину митник швидко проганяє на внутрішню митницю.

А в чому інтерес митниці на внутрішніх терміналах?

100% терміналів в Україні - приватні, державних взагалі немає. Заїзд на ці термінали платний - від $100 до 200 грн. Що таке термінал - це шматок асфальту, колючий дріт, пара будок, або будівля з митниками. На хорошому терміналі у Києві в середньому за добу заїжджали 1000 машин, тобто прибуток $100 тис. у день. Жоден термінал не працює без відкатів. Без відкатів термінал не відкриють. Для того, щоб відкрити термінал,треба мати пакет документів. Там дуже прості вимоги, якщо у вас є $20 тис., то можна просто відкрити. Митниця має штат, і якщо на новий термінал людей не вистачає, - вони можуть закрити якийсь інший. Тут йдеться лише про те, хто дасть більше грошей. Внутрішня митниця - це корупція, бо сам термінал - корупція, якщо б термінали були б безкоштовним - тоді добре, але це не так.

А не можна наполягати на розмитненні прямо на кордоні без заїзду на внутрішню митницю?

Вийде собі дорожче. Якщо ти приїжджаєш на митницю і кажеш "у мене все легально - розмитніть мені", в принципі, митник не має права відмовити. Але завжди знайдеться привід відмовити. Наприклад, пишеться собі документ, що в них немає зони прибуття. І все. Прошу на внутрішній термінал. Можна скандалити, подавати в суд - але це час, вантаж не може стояти довго.

А як у Європі?


У Європі взагалі немає внутрішніх терміналів. Там розмитнити машину можна і за 5 хвилин. Якщо ставити за мету розмитнити машину, а не заробити гроші. Є система ризиків - це така програма, у якій написано, що якщо фірма їде вперше, то її треба перевіряти ретельно, якщо вже вдесяте, то її перевіряти не треба. Якщо фірма за контрактом вже 5 років возить однотипний товар, то вона біла. Якщо фірма возить сьогодні стільці, завтра телефони, а післязавтра анчоуси - це фірма ризикована. У ЄС перевіряють лише ризиковані фірми. Система ризиків працює для митників, щоб було зрозуміло, яка машина підлягає огляду, а яку можна зразу оформляти. Список фірм завантажується у програму, а програма вираховує, що якщо у цій фірмі мало людей, заплатили такі податки, розташовані не за зареєстрованою адресою, і якщо ця фірма везе палету телефонів і дві палети зарядних приладів, то, скоріш за все, насправді там повна машина телефонів. І програма видає - оглянути. Якщо за документами 5 тонн меблів, а упаковка заявлена на 10 тонн, то програма видає, що треба ще раз зважити товар. Зрештою, на Заході під догляд підпадає десь 1% фур і все відбувається швидко.

А в Україні не працює ця база ризиків?


У нас система ризиків так само працює, проте у програмі можуть редагувати список фірм, як заманеться. На цьому також заробляють. Ті, хто оперує цією програмою, штучно роблять так, щоб кожна друга машина була в зоні "ризикованих". А якщо платять гроші, тоді програма видає, що вантаж чистий. Тож, якщо ліквідувати внутрішні митниці і переводити оформлення лише на кордон, то базу ризиків треба зробити незалежною від митників і прозорою.

Якщо система ризиків працює по-чесному, і над цим є контроль, то ризикованим буде 1% від усього потоку машин. Тобто ми залишаємо дуже малу кількість внутрішніх митниць, які будуть базуватися у великих вузлових містах - Києві, Одесі та інших.

А що робити з вантажами, які потребують отримання дозвільних документів або проведення експертизи?


Безумовно, на кордоні таке оформлення провести неможливо, саме такі вантажі мають направлятись на внутрішні митниці. До таких товарів можна віднести: продукти харчування, що мають відповідати стандартам, рослини, жива худоба та небезпечні вантажі.

Отже - 99% внутрішніх терміналів треба закрити та скоротити час оформлення декларацій з 4 годин до 20 хвилин. І цей один, такий, здавалося б, маленький, але системний крок вплинув би набагато більше на рівень корупції та свободу підприємництва, ніж ув'язнення тисячі хабарників.

Більше інформації про ГО "Митний контроль" можна знайти тут.

Артем Карпов

Коментувати
Сортувати:
у вигляді дерева
за датою
за ім’ям користувача
за рейтингом
   
 
 
 вгору