EN|RU|UK
 Політика України
  3985  66
Матеріали за темою:

 Протистояння між ГПУ і НАБУ - це лише видима сторона конфлікту, суть полягає у боротьбі за повний контроль над антикорупційними функціями, - Трепак

Покласти край конфлікту ГПУ і НАБУ може рішуча позиція голови держави, але він її чомусь не виявляє.

Про це повідомляє у своєму блозі на Цензор.НЕТ генерал-майор запасу, екс-перший заступник голови СБУ Віктор Трепак.

За його словами, протистояння між ГПУ, з одного боку, і НАБУ й САП - з іншого, - це "лише видима сторона конфлікту", насправді суть конфлікту полягає у "боротьбі за владу", а сам конфлікт має "особистісно-політичний характер".

Також дивіться: "Дістали ніж і підносили до ока": НАБУ опублікувало свідчення затриманих ГПУ співробітників. ВІДЕО

"Для розуміння суті цього конфлікту важливими є ряд моментів. По-перше, треба виходити з того, що боротьба з корупцією - це своєрідна боротьба за владу. Особливо, коли йдеться про боротьбу з корупцією посадовців вищого рівня. По-друге, боротьба з елітною корупцією завжди була "в руках" Президента. Фактично Президент визначав, кого з VIP-чиновників правоохоронці можуть "взяти", а кого - ні. Бо така боротьба є потужним засобом впливу на ситуацію у владі, "приборкання" опозиції, зміцнення особистої влади. Крім того, боротьба з елітною корупцією - це ще й ефективний засіб політичного піару, який використовує той, хто контролює хід такої боротьби. По-третє, традиційно Президент мав повний контроль над органами з антикорупційними функціями: для прикладу, над СБУ таким контролем він володів де-юре (за Конституцією), над ГПУ - де-факто (всупереч Конституції). Але у кожному разі він жорстко контролював цю сферу. По-четверте, ситуація кардинально почала змінюватися після створення і початку діяльності НАБУ і САП", - пояснив Трепак.

На його думку, попри всі спроби "нормативно підвести НАБУ під контроль президента", а також "реверансу від влади", зокрема присвоєння генеральських звань, присутність на присязі детективів і робочих нарадах, запрошення керівників на різні заходи в АП, такого рівня контролю над НАБУ і САП, як над СБУ і ГПУ встановити не вдалося.

Читайте на "Цензор.НЕТ": НАБУ буде розслідувати викрадення та побиття своїх детективів співробітниками Генпрокуратури, - Ситник

"Створені "з нуля" нові антикорупційні органи залишалися значною мірою самостійними, що, безперечно, не могло влаштовувати представників влади, які прагнули встановлення повного контролю над органами з антикорупційними функціями. Тим більше, що НАБУ і САП за законом ставали головними суб'єктами протидії елітній корупції. Таким чином один із основних важелів впливу на владу і гарантування безпеки почав "виходити" з рук голови держави. А коли НАБУ спільно із САП, треба так розуміти, без найвищого "благословення" провело кілька резонансних реалізацій, то стало очевидним, що їхня діяльність стає реально небезпечною для верховної влади. Відтак прихильникам тотального контролю за діяльністю антикорупційних відомств нічого не залишалось, як почати "зупиняти" НАБУ і САП. У той спосіб, який суспільство має можливість спостерігати", - заявив екс-перший заступник голови СБУ.

Трепак зазначає, що ситуація у цьому протистоянні на сьогодні патова, і передбачає якими можуть бути наступні ходи сторін у цьому конфлікті:

Дивіться: "Я сподіваюся, що це не позиція генпрокурора Луценка", - Ситник про конфлікт із ГПУ. ВIДЕО
  1. "Конфлікт матиме свій розвиток з різними можливими варіантами - від загострення до переходу у підкилимний сценарій. Це буде продовжуватись доти, доки ініціатори протистояння не доведуть того, "хто в хаті хазяїн".
  2. У результаті цього протистояння буде нанесено істотну шкоду справі боротьби з корупцією в Україні. НАБУ і САП зазнають серйозних репутаційних втрат, ГПУ та СБУ у цьому плані втрачати вже, власне, нічого.
  3. З великою ймовірністю можна говорити про те, що НАБУ найближчим часом не отримає права на самостійне зняття інформації з каналів зв'язку. Боротьбу за "прослушку" виграли ті, хто прагне залишити у цій сфері все так, як є - тобто монополію на прослуховування телефонів.
  4. Можна прогнозувати, що вже на осінній сесії парламенту буде зроблено спробу розширити повноваження Генпрокурора в частині вирішення питань підслідності корупційних справ. Це автоматично звузить існуючі повноваження НАБУ і САП.
  5. Вказане протистояння призведе до гальмування процесу створення Державного бюро розслідувань. Хіба що гарантовано керівником пройде "своя" людина, над чим напружено працюють відомі представники команди президента".
Читайте також: "Ніякої війни між ГПУ і НАБУ, а також особисто між мною і Генеральним прокурором України Юрієм Луценком немає", - Ситник

"Підсумовуючи наведене, слід зазначити, що правовим засобом розв'язання цього конфлікту є неухильне дотриманням кожною з його сторін вимог закону. Чинне законодавство достатньо чітко регламентує повноваження суб'єктів боротьби з корупцією. Але з урахуванням особливостей дії закону в Україні покласти край конфлікту може рішуча позиція глави держави. Він її поки що чомусь не виявив", - резюмував Трепак.

Нагадаємо, раніше начальник департаменту з розслідування особливо важливих справ у сфері економіки Генеральної прокуратури Володимир Гуцуляк заявив про побиття спецназом НАБУ 3 співробітників прокуратури 12 серпня. У той день Генеральна прокуратура виявила стаціонарний пост спостереження за своїми співробітниками за адресою вул. Симона Петлюри, 7/9 у Києві.

Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) відкрило кримінальне провадження за фактом викрадення своїх співробітників працівниками Генеральної прокуратури України (ГПУ) 12 серпня.
Коментувати
Сортувати:
у вигляді дерева
за датою
за ім’ям користувача
за рейтингом
 
 
 
 
 
 вгору