EN|RU|UK
 Економіка
  742  3

 У бюджетному процесі знову є серйозні порушення, - експерт

Основні порушення - припинення норм інших законів, порушення стабільності податкового законодавства, помилки в методології розрахунків по акцизах.

Як і в попередні роки, уряд знову допустив серйозні порушення норм бюджетного законодавства. Ключове - це припинення норм інших законів у рамках бюджетного процесу. Про це заявив експерт Інституту законодавства Верховної Ради, професор, доктор держуправління Валерій Воротін в інтерв'ю сайту "Лівий берег".

- Нагадаємо, в минулі роки Конституційний Суд ухвалив кілька рішень, якими визнав подібну практику неконституційною. Раніше цим грішили в бюджетному процесі дуже часто - в основному це стосувалося соціальних виплат, і через це люди роками отримували менші виплати, ніж це гарантовано законом. На жаль, у проекті нового держбюджету знову стикаємося з цією ж практикою - правда, цього разу припиняються норми не соціальних, а економічних законів, - повідомив Валерій Воротін.

Слова експерта підтвердило і Головне науково-експертне управління Верховної Ради, яке в своєму висновку заявило про подібні порушення.

Також, за словами експерта, уряд порушив принцип стабільності податкового законодавства, який гарантований ст. 1 Податкового кодексу і ст. 27 Бюджетного кодексу.

Крім того, експерт вказав на зайву оптимістичність макроекономічних показників (зокрема, прогноз зростання ВВП у 3%), на яких побудовано проект держбюджету.

- Що стосується структури доходів, держбюджет дуже залежний від непрямих податків - акцизів і ПДВ, які є податками на витрати і знижують стимули для відновлення економічного зростання, - зазначив Валерій Воротін.

Крім того, за словами експерта, є помилки в методології підрахунків доходів - зокрема, по акцизах.

- Наприклад, по тютюнових акцизах, де структура найскладніша серед усіх підакцизних товарів, чиновники Мінфіну для спрощення розрахунків у адвалорну частину помилково зараховують кошти, отримані від мінімального акцизного податкового зобов'язання. Таке викривлення прогнозу по доходах веде до помилкових висновків, на основі яких пропонують підвищити адвалорну частину акцизу, - пояснює Валерій Воротін.

При цьому, експерт нагадав, що в країнах Євросоюзу, в методології не допускають навіть незначних спрощень, які можуть призвести до викривлення прогнозу. До того ж, у більшості країн ЄС домінує не адвалорна, а специфічна частина акцизу, яка зручніша в адмініструванні та гарантуванні доходів держбюджету.

- До того ж, проект бюджету побудовано на податковій базі, якої ще немає. Уряд не враховує ризики провалу плану по доходах, у випадку якщо бюджет буде ухвалено окремо, а зміни до Податкового кодексу буде відхилено, - зауважив експерт.

Водночас, серед позитивів нового проекту бюджету експерт назвав поступове введення елементів середньострокового бюджетного планування.

- Подібна практика успішно діє в країнах ЄС, наприклад, у Німеччині. У нас про необхідність впровадження практики середньострокового планування говорять уже не перший рік. Але вперше Кабмін запропонував законопроект, де передбачено окремі елементи такого планування. Зокрема, по акцизах - запропоновано трирічний план підвищення тютюнового акцизу. Аналогічні заходи потрібно вводити і під час планування інших доходів і витрат держбюджету. Це підсилить фінансове забезпечення реформ, - заявив експерт Інституту законодавства Верховної Ради Валерій Воротін.

Коментувати
Сортувати:
у вигляді дерева
за датою
за ім’ям користувача
за рейтингом
 
 
 
 
 
 вгору