EN|RU|UK
 Економіка
  3580  44
Матеріали за темою:

 "Укрзалізниця" необґрунтовано погодилася доплатити постачальнику за паливо 100 млн грн, - "Дзеркало тижня"

У тендері "Укрзалізниці" на купівлю 65 тис. т дизельного палива більш ніж на 1 млрд грн перемогла компанія "ВОГ Аеро Джет", яка обіцяла істотну знижку. Однак на момент розрахунку знижку так і не надали.

Як повідомляє Цензор.НЕТ, про це пише Сергій Куюн у статті для "Дзеркала тижня".

"Перемогти в торгах компанії "ВОГ Аеро Джет" вдалося завдяки готовності надати залізничникам знижку в розмірі близько 2 300 грн/т, або понад 10% від ринкової ціни. Але після підписання договору поставляти паливо трейдер відмовився, вимагаючи переглнути ціни через якісь нові обставини. Менеджмент "Укрзалізниці" в особі Центру забезпечення виробництва (ЦЗВ) замість того, щоб закликати хитрого постачальника до виконання зобов'язань і покарати за всією суворістю закону, скористався іншою його нормою і повністю задовольнив вимоги ВОГ, погодившись доплатити понад 100 млн грн. Таким чином усю "економію" було перекреслено, а щодо низки лотів з'явилася загроза перевищення цін порівняно з ринковими", - пише автор.

"При цьому множинні ринкові індикатори показують, що жодних підстав для перегляду цін не було. Як у такому разі клеркам ЦЗВ і "ВОГ Аеро Джет" вдалося провернути таку зухвалу операцію? Диявол, як завжди, в деталях. "Ми зробили запит до Міністерства економіки, а саме до ДП "Держзовнішінформ" (ДЗІ), яке відповідає за видачу цінових довідок. Отримавши відповідь, ми порівняли ціни на момент торгів і після: підвищення ціни навіть за вирахуванням підвищення акцизу перевищувало 11%. Тендерний комітет розглянув ці аргументи і прийняв рішення про підняття ціни на 9,98% за чотирма контрактами і за одним на 8,9%", - так глава ЦЗВ Віталій Цвігун описав підстави для підвищення цін в інтерв'ю Центру транспортних стратегій. "Повторюся, що у держави є компетентний орган, який готує довідки про ціни. Це ДП "Держзовнішінформ", - його ж цитата. "Офіційним джерелом, яке ПАТ "Укрзалізниця" може використовувати для визначення ринкових цін на ті чи інші товари, є висновки експертних установ (наприклад ДП "Держзовнішінформ")", - це повідомляє ЦЗВ в одній зі своїх відповідей на запитання журналістів. Про існування якихось офіційних даних, через які довелося погодитися на підвищення цін на дизпаливо, приречено каже і глава УЗ Войцех Бальчун", - йдеться в статті.


"Що ж це за ДЗІ, якому Центр забезпечення виробництва приділяє стільки уваги? Усе просто: довідки про ринкові ціни від цього держпідприємства сприймаються як істина в останній інстанції. Відповідно до закону про держзакупівлі, ціну можна переглянути в разі різкої зміни ринкової кон'юнктури. І хтось ці зміни має підтвердити. Невідомо, з якого переляку, але "Укрзалізниця" у своїх договорах таким офіційним джерелом інформації чітко вказує саме "Держзовнішінформ". Тим часом мені не вдалося знайти документ, який наділяв би ДЗІ подібними ексклюзивними правами", - зазначає Куюн.

"В одному з роз'яснень Мінекономіки з приводу джерела інформації про ринкові ціни для держпідприємств зазначалося, що таким може бути "Держзовнішінформ". Але це наведено як приклад, а не пряма вказівка користуватися даними тільки цього підприємства. Проте "Укрзалізниця" трактує це саме так", - говорить один із детективів НАБУ на умовах конфіденційності. У роз'ясненні Мінекономіки (якому формально підпорядковане ДЗІ) №3302-05/11398-07 від 7 квітня 2015 р., яким, зокрема, керується і УЗ, ідеться, що єдиним спеціальним уповноваженим центральним органом виконавчої влади в сфері статистики є Держстат України, до якого ДЗІ не має жодного стосунку. "Перелік органів, установ, організацій, які уповноважені надавати відповідну інформацію щодо коливань цін товару на ринку, не є вичерпним", - йдеться в роз'ясненні МЕРТ. Іншими словами, користуватися можна необмеженою кількістю джерел цін на нафтопродукти", - сказано в матеріалі.


За словами автора, держпідприємство "Держзовнішінформ" неодноразово опинялося в епіцентрі корупційних скандалів у сфері держзакупівель, оскільки довідки про ціни, яке воно видає на комерційній основі, часто викликають запитання в експертної громадськості та правоохоронців. На ринку всі знають, що ДЗІ завжди відкрите до "тісної і взаємовигідної" співпраці з клієнтами", - підкреслив він.

"Але повернімося до нашого тендеру. Дані світових котирувальних агентств і "Консалтингової групи А-95" відповідно свідчать, що ні у світі, ні на внутрішньому ринку особливих коливань цін на дизельне паливо не було. Зазначу, що тут не враховано підвищення акцизного збору, оскільки цю поправку було окремо внесено до контрактів із ВОГ 16 січня ц.р. Хочу звернути увагу на цікаву деталь: щоб обґрунтувати підвищення ціни за контрактами з ТОВ "Трейд Коммодіті" в грудні 2016-го, ЦЗВ наводив діаграму зростання світових цін на дизпаливо, а також посилався на дані "Консалтингової групи А-95", які підтверджували наявність передумов для перегляду контрактів. Однак при перегляді більш об'ємного контракту з ВОГ чомусь відмовився від такої безумовно позитивної практики. Чому? Відповідь одна: дані відкритих джерел не давали підстав Центру забезпечення виробництва на чолі з Віталієм Цвігуном і главі тендерного комітету Ірині Гордєєвій переглядати контракт із "ВОГ Аеро Джет". Але це було зроблено з допомогою довідок ДЗІ", - інформує Куюн.


"Як показує проведене розслідування, для цього ДЗІ, ВОГ і ЦЗВ розробили своєрідне ноу-хау: якщо раніше предметом скандалів ставали довідки з явно завищеними цінами, то в січні 2017 року зробили навпаки: заднім числом було видано довідку про низький рівень ціни в грудні, що дало необхідну динаміку зростання. Наприклад, якщо на день проведення найбільшого тендеру (22 січня 2016 року) за даними "Консалтингової групи А-95", середня ринкова ціна на вагонні партії дизельного палива становила 20 830 грн/т, то згідно з довідкою ДЗІ - 18 500 грн. Але інформація ця закрита, про наявність такої довідки повідомили джерела в "Укрзалізниці" і правоохоронних органах. Проте особливих сумнівів у її наявності немає. Якби не довідки ДЗІ, підвищення цін означало б для менеджменту ЦЗВ прямий шлях у в'язницю", - пише автор.


"Та, кажуть, цього разу у трійці ДЗІ-ВОГ-ЦЗВ промах стався. За даними джерел, у грудні 2016 року ДЗІ необачно видало довідку про ціни на 22 грудня 2016-го, вказавши там реальну ринкову ціну, а не 18 500 грн/т. Підтверджують це і дані глави "Укрзалізниці" Войцеха Балчуна, який 8 лютого опублікував ціни ДЗІ без згадки про 18 500 грн/т", - зазначив експерт.

За його інформацією, січневий перегляд цін "Укрзалізницею" вже став достатнім приводом для порушення справи Національним антикорупційним бюро і пильного розгляду прокуратурою та СБУ.

"А тепер подивімося, що можна було б зробити, якби менеджмент УЗ був професійно налаштований на боротьбу за мінімальні ціни і проти схем. Насамперед, жорстко контролювати ЦЗП і, зокрема, закупівлі палива, адже це - найбільша стаття витрат монополії, від цього залежить прибуток підприємства. Далі, поряд із ДЗІ офіційно використовувати ще чотири джерела інформації про ціни (ЦЗВ їх і так застосовує, але тільки тоді, коли йому це вигідно для маніпуляцій). Без наявності підстав для перегляду контрактів (а таких підстав, як з'ясувалося, не було) посилати постачальника... працювати над чинними контрактами за діючими цінами. Якщо контрагент не згоден, починати процедуру розірвання договорів, згідно з якими за невиконання їхніх умов на постачальника накладаються доволі істотні санкції на десятки мільйонів гривень. Хто це там пищить? Це "заряджені" клерки із ЦЗВ починають говорити про відсутність запасу палива. У цьому разі перевірити і за необхідності переглянути ціну на один-два найдешевші лоти (у нашому випадку по 22 421-22 663 грн/т), щоб вистачило до наступних торгів, інші контракти розірвати. Якщо підозрілі торги проведено, терміново провести службове розслідування з відстороненням усіх відповідальних осіб до з'ясування обставин і в разі виявлення зловживання службовим становищем або недбалості звернутися до правоохоронних органів", - вважає Куюн.

Читайте також: Втрати від корупції в "Укрзалізниці" за 2016 рік - не один мільярд, як каже Бальчун, а мільярди і, дай Бог, щоб гривень, - Омелян
Коментувати
Сортувати:
у вигляді дерева
за датою
за ім’ям користувача
за рейтингом
 
 
 
 
 
 вгору