EN|RU|UK
 Економіка
  1133  58

 Бізнес не проти підвищення залізничних тарифів, однак хоче розуміти, куди діваються гроші, - експерт

У своєму матеріалі автор пояснив, як ухвалення вільного тарифу за користування вагонами УЗ може вплинути на доходи "Укрзалізниці"

Як повідомляє 5 канал, головний редактор Центру транспортних стратегій Владислав Решетняк у своєму матеріалі на cfts.org.ua проаналізував можливі ризики від введення "Укрзалізницею" вільного тарифу за використання вагонів. "Ухвалення нової постанови про скасування тарифного регулювання вагонної складової, проект якої недавно оприлюднили, направлено, передовсім, на підвищення доходів УЗ і знову за чужий рахунок. Однак і тут є нюанси - теоретично доходи повинні зрости, але можуть і знизитися", - наголошує експерт.

Як він пояснює, проект наказу "Про затвердження Змін до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги" передбачає ринкові ставки за використання власного вагона ПАТ "Укрзалізниця", наданого для перевезення вантажу в межах України: "Іншими словами, якщо раніше плату за вагон встановлювали відповідно до збірки тарифів, то зараз чиновники УЗ зможуть самі встановлювати розмір плати за вагони ПАТ УЗ. Насторожує той факт, що в проекті наказу ніяк не визначено референтні джерела для оцінки правомірності рівня тарифної ставки - є посилання тільки на статті 4 й 11 Закону України "Про ціни і ціноутворення", в яких йдеться: "Вільні ціни встановлюються суб'єктами господарювання самостійно за згодою сторін на всі товари, крім тих, за якими здійснюється державне регулювання цін".

Решетняк наголошує: "Тарифна ставка може бути як значно вищою за ринкову, так і значно нижчою, залежно від узгоджених умов, що закладає великі ризики виникнення недобросовісної конкуренції, і як наслідок - упередженості у процесі розподілу вагонів, а також корупції".

Він пропонує для початку запустити в роботу автоматизовану систему розподілу порожніх вантажних вагонів: "Вона повинна знизити вплив людського фактора, а також допоможе усунути корупційну складову, про яку кажуть гравці ринку. Зокрема, у своєму зверненні до віце-прем'єра Степана Кубіва, міністра інфраструктури Володимира Омеляна, голови ПАТ УЗ Войцеха Балчуна і керівництва АМКУ вантажовідправники зазначають, що забезпечення одних приватних власників вантажу парком піввагонів УЗ не досягає 10%, тоді як інших забезпечено цим ресурсом більш ніж на 90%. За таких умов надання повноважень ПАТ "Укрзалізниця" щодо вільного ціноутворення, очевидно, тільки поглибить проблему корупції під час розподілу парку".

Експерт додає: "Крім того, мова про те, що в УЗ немає організаційно і фінансово виділеного оператора рухомого складу, а значить фінансування програм із розширення/утримання вагонного парку відбувається за рахунок інфраструктурної складової тарифу. Надалі це призведе до дискримінації як вантажовласників, так і інших операторів, які не мають такого інструменту фінансування своїх витрат".

У підсумку він зазначає: "Резюмуючи, можна сказати, що бізнес не проти підвищення тарифів, однак хоче розуміти, куди діваються гроші? До речі, Войцех Балчун якось говорив про те, що кошти від підвищення тарифів ітимуть на цільовий рахунок, і витрачати все будуть лише на інфраструктуру і рухомий склад".
Коментувати
Сортувати:
у вигляді дерева
за датою
за ім’ям користувача
за рейтингом
 
 
 
 
 
 вгору